I 2013 feirer hele Norge 150-årsjubileet for Edvard Munch (1863–1944), en
av de viktigste skikkelsene i moderne kunst.
Den største begivenheten i jubileumsåret er utstillingen «Munch 150», som
vises i Nasjonalmuseet og Munch-museet. Utstillingen er den mest ambisiøse
presentasjonen av Munchs kunstnerskap noensinne. Med 220 malerier viser den
det høyeste antallet av hans hovedverk i vår tid. Høydepunkter er nesten
komplette rekonstruksjoner av Livsfrisen (1902)
og Reinhardt-frisen (1906–1907). En av utstillingens ambisjoner er
å motivere publikum til å oppdage «sin egen Munch» som en kontinuerlig
eksperimenterende, nyskapende og aktuell kunstner.
I kunsthistorisk sammenheng blir Munch gjerne klassifisert som symbolist
og en tidlig representant for ekspresjonismen, som ble en sentral
kunstretning i første delen av det 20. århundre.
Allerede som helt ung kunstner på 1880-tallet skapte Munch rom for sine
egne følelsesmessige erfaringer i kunsten. Slik representerte han et brudd
med den da rådende naturalismens fokus på det objektive og observerbare. Han
foregrep vendingen som skulle komme for fullt i kunsten utover på 1890-årene,
mot det subjektive og psykologiske. Eksistensielle temaer som angst, død,
kjærlighet, sjalusi og melankoli var sentrale. Å uttrykke sterke, subjektive
følelser
krevde enn annen uttrykksform enn naturalistens. I sin søken etter å uttrykke "sjelens mest subtile syner" utviklet Munch etter hvert sitt karakteristiske formspråk. Munch blander indre og ytre virkelighet i store flater, avgrenset av klare konturer. Motivene abstraheres til symboler på ulike sinnsstemninger. Han etablerte etter hvert et sett av faste billedsymboler som han brukte for å representere ulike følelser og tilstander. Farger spiller også en tydelig symbolsk rolle i Munchs kunst.
Som kunstner var Munch usedvanlig
produktiv. Han er best kjent for sine malerier, men benyttet seg av mange ulike
teknikker. Blant annet var han nyskapende også som grafiker, og han
eksperimenterte ivrig med nyere medier som fotografi og film (tekst (c) www.visitoslo.com).
Mer om Edvard Munch
|
În 2013, Norvegia sarbatoreste 150 de ani de la nasterea lui Edvard Munch (1863-1944), una dintre cele mai
importante figuri ale artei
contemporane.
Cel mai mare eveniment organizat cu aceasta ocazie este
expozitia "Munch 150," gazduita de Muzeul Național, Muzeul Munch., din Oslo. Cu 220
de picturi, expozitia este
cea mai cuprinzatoare prezentare facuta vreodata a operei lui
Munch.,
infatisand cele mai multe dintre capodoperele lui. Unul
dintre scopurile expozitiei
este acela de a motiva publicul să descopere "propriul sau
Munch", ca un experiment continuu, un artist inovator si
mereu de actualitate.
In istoria artelor Munch este adesea clasificat ca simbolist si reprezentant al expresionismului
timpuriu, miscare artistica importanta in prima parte a secolului al 20-lea.
Fiind inca un artist foarte tanar, in 1880, Munch crea deja loc pentru exprimarea in
arta a propriilor experiente emotionale. Din acest punct de vedere
el a reprezentat o ruptura fata de aplecarea naturalistilor asupra detaliilor
obiective si observabile si a anticipat curentul care avea sa se dezvolte
de-a lungul anilor 1890 si sa impuna perspective subiective si psihologice.
Temele centrale ale operei sale sunt anxietatea, moartea, iubirea, gelozia și melancolia. Ilustrarea unor
sentimente atat de puternice necesita o forma de expresie diferita de cea a
naturalistilor. In incercarea sa de a reda ’’ cele mai subtile viziuni ale
sufletului’’. Munch a dezvoltat in timp propria forma de expresie. El
amesteca pe suprafete mari realitati interioare si exterioare neingradite de
contururi clare. Motivele se abstractizeaza in simboluri in diferite stari. El a stabilit in cele din urma un set de simboluri fixe, picturale pe care le-a folosit pentru a reprezenta
diferite emotii si stari. Culoarea joaca de asemenea un rol simbolic important în arta lui Munch.
Ca artist, Munch a fost extrem de prolific.
El este cunoscut mai ales pentru picturile sale, prin utilizarea mai multor
tehnici diferite, dar si-a
manifestat spiritul inovator si in grafica si a experimentat cu fervoare si
in medii mai noi la acea vreme precum fotografia si filmul.
Mai multe detalii, orar si bilete pe:
Mai multe despre Edvard Munch:
|
Wednesday 31 July 2013
Munch 150 – jubileumsutstillingen 2 juni-13 oktober 2013 / Munch 150 de ani – expozitie aniversara 2 iunie – 13 octombrie 2013
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Pentru mine personal vizitarea acestei expozitii a fost o experienta deosebita. Este revelator sa vezi in original tablouri celebre a caror imagini le-ai vazut-o cu ani in urma in manualele scolare si despre care iti imaginai ca numai anumiti oameni cu adevarat privilegiati ajung sa le vada in realitate.
ReplyDeleteIntalnirea cu arta moderna cere sa-ti fi ‘’facut lectiile inainte’’ si sa ai un minim de cunostinte despre viata artistului sau despre curentul artistic din care face parte, pentru a fi capabil sa intelegi in profunzime avanlansa de sentimente exprimate ostentativ, aproape violent. Dar chiar si daca te trezesti acolo luat prin surprindere, ghizii, care sunt foarte buni profesionisti si absolut pasionati de ceea ce fac, te vor indruma pe carari care sa-ti reveleze lumea artistului.
Pana la urma, unul dintre scopurile principale alea expozitiei este sa dea fiecarui privitor ocazia de a descoperi fateta si interpretarea cu care rezoneaza el personal, deci nu va ramane decat sa mergeti acolo si sa dati frau liber imaginatiei!
PS. Nota 10 pentru felul in care este mediatizat si promovat evenimentul!
Munch a avut o copilarie trista: mama lui a murit cand pictorul avea 5 ani iar sora lui cand el avea 14 ani. Talentul se naste din trairi si simtiri...Munch a pictat mai mult ceea ce simtea decat ceea ce vedea. Celor ce doresc sa stie mai multe despre Munch, le recomand filmul lui Peter Watkins: Edvard Munch (1974)
ReplyDeletehttp://www.imdb.com/title/tt0074462/
Toate cele bune
Corina